vrijdag 28 september 2012

Suf gebeukt!

Gisteren laat op de dag zijn we vertrokken uit Aveiro. Onze bestemming Sagres. Met de eerste ebstroom, varen we de rivier af richting zee. Er staat een deining van ongeveer 1 a 1,5 meter en een noord westelijke wind kracht 4. We stellen de wind-pilot in en varen redelijk relaxed de nacht in.

Ter hoogte van de kust van Nazare is de deining echter toegenomen tot ruim 3 a 3,5 meter en met een voor-de-windse koers rollen we als een malle. De wind trekt aan tot 25 knopen over dek en we varen uren achter elkaar rond de 8 knopen, met een enkele uitschieter van 10 !! Het schiet dus lekker op. Alleen het slapen gaat slecht.

Wanneer we bij de Berlenga eilanden zijn zakt de wind in en begint het te regenen. De snelheid loop terug maar blijft gelukkig hangen rond de 6 knopen.

Smorgens overleggen we wat we gaan doen. We hebben 2 opties: door naar Sagres of nu Cascais binnen lopen en zaterdag het "laatste stukje" naar Sagres (100 mijl). Unaniem kiezen we voor de 1e optie en een paar uur later ligt de boot stil achter het anker. Wat heerlijk! Na 150 mijl van gangboord tot gangboord rollen, ligt de boot nu weer stil.

Finn pakt meteen zijn Nintendo, wij gaan nu eerst even relaxen en genieten van een niet-bewegende boot. Morgen de volgende etape!

-----
Message send bij SSB radio.
Posted 28-9-2012 13:15 (utc)
Pos 38°41.75'N 009°24.87'W
Sog 0.3
Cog 088T

1 opmerking:

monique zei

Heee familie van der Meer......ik volg jullie op de voet.... maar kom er nu pas achter hoe ik een bericht achter laat...., cursusje is wel nodig..

Beer, balen dat ik je telefoontje gemist heb, ik zoet mij rot naar het telefoonnummer van je mams, kan het niet vinden en zij staat ook niet in het telefoonboek.... We moeten echt gaan mailen...moonenric@hotmail.com....wat is die van jullie? Ik mis jou ook, je weet pas wat je mist als het er even niet is....er is hier een hoop gebeurd, ging even medisch niet zo goed met mij, maar nu gaat het al beter.... druk zoals altijd. Diva staat, en kruipt, en zegt een heel hoop babytaal.... we moeten mailen..... tot mails....xxxxxxxxxx moon