maandag 29 oktober 2012

Marokko II

Rabat, 24 oktober 2012

Brief aan de jongens en meisjes van groep 3,

Hoe gaat het met jullie? Ik ben benieuwd hoe het is in de klas. Op de bootschool ben ik het enige kindje. Soms vind ik dat wel jammer hoor. We zijn een beetje verder met de les dan jullie. Ik heb de letter Z geleerd. De Z van zee. De letters b, d en p vind ik lastig omdat ze zo op elkaar lijken. Vinden jullie dat ook? Jullie rekenen met kastanjes, ik reken met schelpjes.

We zijn nu in Marokko. In Marokko is het een beetje anders dan in Nederland. Ze hebben hier bijvoorbeeld andere muziek, kleding en eten. We zijn met de boot in de hoofdstad van het land. Deze stad heet Rabat. Je hoort steeds om de zoveel tijd een meneer zingen in de stad. Dit is een oproep tot gebed. De mensen gaan dan bidden. In Marokko gaan de mensen 5 x per dag bidden. Wij bidden in de kerk. Marokkaanse mensen bidden in de moskee. Ze doen hun schoenen uit in de moskee. Mama en papa mogen niet in de moskee, ik wel maar ik wilde dat niet. God heet Allah in Marokko.

We zijn net terug uit een hele oude stad in Marokko. Deze stad heet Fes. Het viel mij op dat deze stad een beetje stuk is. In de stad zijn hele hoge huizen en hele smalle straatjes. Je kan hier makkelijk de weg kwijt raken. In de straatjes kunnen geen auto’s rijden. De mensen vervoeren hun spullen met karren en op ezels. Het is heel stoffig en vies in de straten. Overal lopen jonge poesjes. 

We hebben twee nachtjes in een hotel geslapen. Het hotel wordt een Riad genoemd. Dit betekent dat het huis een tuin in het midden heeft en dat hier om heen de kamers zijn gebouwd. Ze hebben een zwembad in de tuin maar dat is te koud om in te zwemmen. In deze grote huizen woonden hele families bij elkaar. Een familiehuis. Het zou hetzelfde zijn wanneer ik met opa en oma klok en oma traktor, met oom Arlo en oom Rens en papa en mama bij elkaar in één huis zou wonen. Gezellig! Families zorgen in Marokko heel goed voor elkaar.

Overal in de straatjes is het markt. Er wordt fruit, vlees, brood, kleding, meubelen, servies en nog veel meer verkocht. Ook kinderen verkopen spullen. We zijn in een winkel geweest waar hele mooie gewaden worden gemaakt. De mensen in Marokko hebben vaak een grote doek aan als kleding. Het zijn net grote jurken. Je ziet ook dat ze doeken om hun hoofd dragen. Net als bij ons hebben de mensen voor speciale momenten verschillende soorten kleding. Bij een trouwerij zijn de jurken heel mooi versierd. Bij het bidden dragen de mannen op vrijdag een soort witte jurk. Een meneer heeft mij laten zien hoe deze doeken worden gemaakt. Dit heet weven. Papa en mama hebben hele mooie Marokkaanse kleding aan gedaan.

Bijna alle mensen hebben in Marokko donker haar. Mijn haren zijn heel licht en overal waar ik kom word ik dan ook over mijn hoofd geaaid en krijg ik een kusje. De mensen vinden mijn haren mooi. Alle mensen in Marokko zijn heel erg aardig voor mij. Ik ben in een klas geweest. De kinderen leren in Marokko twee talen, Arabisch en Frans. Het moeilijke is dat het Arabisch andere letters heeft dan het Frans. Zij moeten dus op twee manieren bijvoorbeeld “boot” leren schrijven.

Nederlands => boot
Arabisch => قارب
Frans => bateau

We zijn nu weer terug op de boot. We moeten wachten op goede wind en gaan dan richting de Canarische eilanden. Hier komen oom Arlo en tante Maaike aan boord. Dat vind ik heel gezellig.

Onze buurvrouw van de Blabber heeft een filmpje van ons en Marokko gemaakt. Deze film is te bekijken als je klikt op deze link.

Nou dooooeeeeeei allemaal.
Groetjes Finn

Aankomst in hoofdstad Rabat van Marokko

Kleurrijke vissersbootjes

Op de achtergrond de jachten van de Marokaanse koning

Finn in een wachtershuisje?

Samen geld verdienen op straat

Het buitenzwembad in onze riad in Fes

Prachtig houtwerk op de kozijnen van onze riad

Beter maar snel aan de kant springen!

De school aan de buitenkant

Bezoek aan een Marokaanse school

"Wat staat hier?"

Uitzicht op een leerlooierij

Typisch straatbeeld

De bakkerij

Messen slijpen en straatkatjes op de achtergrond

De Marokanen lopen weg met Finn's blonde koppie

De stad is een beetje stuk, maar zo gaat het nog wel even...

Sliden op de gladde vloer van een oude universiteit

Passen van Marokaanse kleding

Trouwjurken

Kleurrijk voorgerecht

Uitzicht over Fes I

Uitzicht over Fes II

Centraal antennesysteem??

Geen opmerkingen: