vrijdag 7 juni 2013

Oversteek St. Maarten - Azoren (met foto's)

====================================== Dag 1, Vertrokken!

Eindelijk is het dan zover, we verlaten de Caribe en vertrekken richting de Azoren. De weerberichten zien er goed uit en we hebben er zin in!

We worden uitgezwaaid door de bemanning van de Jan van Gent en de Waltzing Mathilda die beide later op de dag ook vertrekken. In de ankerbaai lig ook nog de Accapela (uit Enkhuizen) en de Vrijheid en met een knetter hard "Afscheid" van Glanes Grace over de marifoon (Martin & Ellen bedankt!) verlaten we de baai.

Het is erg warm aan boord. Binnen is het ruim 30 graden en de zeewater temperatuur is nog een graad hoger. Van Vitali van de Cula horen we dat de temperatuur de komende week rap onderuit gaat. Bij hem aan boord, ter hoogte van Bermuda, is het nog maar 17 graden, heerlijk...

De komende 3 weken zitten we dus weer op zee. Golven kijken, boekjes lezen, eten, drinken, misschien wat vissen, zeil erbij zetten, zeil minderen, sturen, koerst bijstellen, weerbericht binnen halen, met andere boten kletsen... Ik denk dat we het nog druk gaan krijgen! We hebben er in ieder geval zin in.

Dus bij deze: Caribe, vaarwel! Azoren, here we come!!!

Message send bij SSB radio.
Posted 14-5-2013  22:33 (utc)
Pos 18°38.77'N 063°04.86'W
Sog 5.5
Cog 009T

====================================== Dag 2

Vandaag is het woensdag. De afgelopen 24 uur hebben we 130 mijl afgelegd. Dat is 5% van het totaal, dus het begint al op te schieten ;-). De watertemperatuur is al duidelijk afgenomen. Toen we weg voeren stond de watertemperatuur meter op 31,4. Nu al op 29,4 dus 2 graden lager. Binnen in de boot is het nog steeds 30 graden, maar de nacht is wel al lekker koel.

De verwachting is de we de komende 3 a 4 dagen erg weinig wind gaan krijgen. Vanmiddag of morgen gaan we de gennaker maar eens uit de zak halen. De Waltzing Mathilda ligt 22 mijl achter ons, de Jan van Gent ongeveer 30.

Message send bij SSB radio.
Posted 15-5-2013  18:33 (utc)
Pos 20°15.55'N 062°27.55'W
Sog 3.5
Cog 001T

====================================== Dag 3

Vandaag erg weinig wind. Dat begon eigenlijk gisteren zo halverwege de middag. De wind kakte volledig in. Een paar uurtjes ging het nog goed met de gennaker erop, maar een uurtje voor zonsondergang was de wind echt op. De gennaker klapperde en hing er als een vaatdoek bij. Resultaat, een scheurtje in het zeil. Gelukkig kunnen repareren met reparatie tape.

We besluiten de gennaker weg te halen, de kluiver uit te rollen en zo de nacht in te gaan. En ineens, daar is de wind weer! Later ook het grootzeil erbij en eigenlijk de hele nacht zo´n 4 a 5 knopen kunnen maken.

Donderdagmorgen begint goed, nu halverwege de middag is de wind weer bijna weg, snelheid 2 knopen, maar wel de goede kant op.

De watertemperatuur zakt met elke 100 mijl een graad lijkt wel. Nu is de zeewater temperatuur 28,9 graden. Afgelegde weg vanaf St. Maarten 220 mijl.

Message send bij SSB radio.
Posted 16-5-2013  17:35 (utc)
Pos 21°39.53'N 062°08.42'W
Sog 3.0
Cog 025T

====================================== Dag 4

Een strategisch weer spelletje, dat is eigenlijk waar we mee bezig zijn. Wat gaat dat hoge druk gebied doen, heb je dat laag wel gezien, hoeveel wind staat daar en daar en hoever is dat nog. Welke keuzes moeten we nu maken en welke koers gaan we vandaag voorliggen. Het weerbeeld op de Atlantic verandert steeds en vertrouwen op oude statistische gegevens lijkt ook niet altijd goed te gaan... Het is een erg lastig spelletje wat wij duidelijk nog moeten leren spelen.

We liggen nu ongeveer 350 mijl noord oostelijk van St. Maarten. De afgelopen 3 dagen hebben we dus gemiddeld 110 mijl per etmaal gevaren. Niet slecht natuurlijk, maar dat kan beter. Ter vergelijking, tijdens de oversteek van de Kaap Verden naar Suriname zaten we gemiddeld op 140 mijl per etmaal. Het blijft dus zoeken naar de goede wind. Voor morgen maar zeker ook voor over een dag of 5 en ook daarna. Het is zeg maar niet handig om nu een lekkere snelheid te hebben en zo een hoge druk gebied zonder wind in te varen. Daar kun je dus beter omheen en zo wind houden. Nu een andere koers varen dus.

Verder gaat het goed. We slapen prima, eten goed en lezen veel. Leuke boeken ook. Om de beurt tijdens de wacht lezen we het zelfde boek, waar we het dan later weer over hebben. Zo hebben we nu "Martin Lukes: Wie heeft m'n BlackBerry" van Lucy Kellaway gelezen. Wat een giller is dat!

Morgen meer!

Message send bij SSB radio.
Posted 17-5-2013  18:33 (utc)
Pos 23°14.45'N 061°02.48'W
Sog 5.8
Cog 048T

====================================== Dag 5

We zitten buiten aan de koffie. Ineens zie ik een enorme splats een stukje achter de boot. Een walvis! Net als Berenice omkijkt is er niks meer te zien. Uiteraard krijgen we nu de discussie, was dit een walvis of iets anders? Het zouden ook een school dolfijnen geweest kunnen zijn, die precies tegelijk uit een golf sprongen en met een klets neer kwamen. Of een kern onderzeeer die wat koelwater door z'n periscoop naar buiten blaast. Jaja, je fantasie slaat volledig op hol wanneer je op zee zit... Maar die splats achter de boot was echt!

We beginnen nu aan onze 5e dag op zee sinds we St. Maarten verlaten hebben. De sfeer is nog steeds goed en naast eten en slapen zijn we veel met het weer bezig. s'Middags om 17h lt (21h utc) hebben we met een stuk of 10 andere boten contact via de ssb zender. Posities worden doorgegeven, alsmede het locale weer en golven en de situatie aan boord. Daarna volgt, met de boten die binnen de 50 mijl van ons af zitten, een eigen netje speciaal voor "ons" weer. Hele routes passeren de revu, maar voor nu zijn we er wel uit denk. Nou moet alleen het weer zich ook even aan de voorspelling houden...

Sinds ons vertrek uit St. Maarten hebben we 455 mijl gevaren. Dat is iets meer dan 110 mijl per dag. De watertemperatuur is nog steeds 28 a 29 graden, maar de lucht wordt nu wel merkbaar koeler. Vooral de 2e helft van de nacht wordt fris. Nog een kleine 2000 mijl te gaan. Keep up the good spirit!

Message send bij SSB radio.
Posted 18-5-2013  18:04 (utc)
Pos 24°28.93'N 059°23.19'W
Sog 5.4
Cog 061T

====================================== Dag 6

Er is geen wind. De wind is helemaal op en de oceaan is (op de deining na) één grote spiegel. De motor staat aan en we lopen een tussen de 4 en de 5 knopen. Als zo langzaam varen hebben we binnen weinig last van het motor geluid én het verbruik blijft een beetje binnen de perken.

Vanmiddag zagen we weer een walvis naast de boot. Een grote spats en later nog één en toen was het weer over. Bijzonder hoor. We zijn duidelijk niet alleen op de oceaan...

We varen nu samen op met de Waltzing Mathilda, ook op weg naar de Azoren. Tijdens de windstilte hebben we een memory stick over gegooid gekregen met een programma erop om, aan de hand van grip files (weerberichten), een route te bepalen. Volgens het programma komen we rond de 3e of de 4e op de Azoren aan. Mits de wind natuurlijk weer doet wat de grips beloven.

Memorystick overgooien

De sfeer is nog steeds goed en we lezen het ene boek na het andere uit. Ben benieuwd waar ik vanavond eens aan ga beginnen.

Message send bij SSB radio.
Posted 19-5-2013  20:57 (utc)
Pos 25°34.96'N 057°35.91'W
Sog 4.5
Cog 031T

====================================== Dag 7

Ook vandaag geen wind. De nacht kunnen we redelijk zeilen en tussen de 2 en 4 knopen vast houden. Vanaf zonsopkomst is de wind verdwenen en veranderd de oceaan in een onmetelijk grote spiegel. Nu, zo rond 16h, hebben we er 8 motor uren op zitten en volgens de computer programma´s kunnen we vanaf 18h wind verwachten.

We hebben vandaag ook veel over walvissen geleerd. Berenice dacht dat ze van klassieke muziek hielden, dus zette ze vandaag harde klassieke muziek op. Bij deze hebben we vast kunnen stellen, dat walvissen dus niet van klassieke muziek houden, want we hebben ze vandaag niet gezien. Maar ik moet eerlijk zijn, gisteren toen ik Coldplay aanzette, kwamen ze ook niet...

Wat misschien nog het vermelden waard is, is dat we gisteravond erwtensoep gegeten hebben. Lekker hollands!

De zeewatertemperatuur zakt langzaam en staat nu op 27,9 graden. We hebben het afgelopen etmaal 67 mijl afgelegd, en de afstand tot St. Maarten is 606 mijl. Nog ongeveer 1700 mijl tot Flores, het meest westelijke eiland van de Azoren.

Message send bij SSB radio.
Posted 20-5-2013  19:47 (utc)
Pos 26°25.25'N 056°59.15'W
Sog 4.4
Cog 018T

====================================== Dag 8

Het blijkt geen makkelijke tocht te worden. De dag gemiddelden blijven aan de lage kant en de wind houdt zich maar niet aan de voorspelling. Tot vanmorgen vroeg hebben we op de motor gevaren. Rond 4h smorgens kwam er wind en rond 5h kon de motor uit. De wind bleef echter maar aantrekken zodat aanpassing aan de zeilen nodig was.

Met de aantrekkende wind ontdekten we ook nog een scheur in het achterlijk van de kluiver. Bang dat de scheur verder scheurt hebben we het zeil, met ruim 20 knopen wind over dek, van het rol profiel afgehaald en in de ankerbak opgeborgen. Daarna hebben we een andere kluiver gehesen, twee reven in het grootzeil gelegd en de stagfok klaar voor gebruik gemaakt. Na een klein uurtje ploeteren kunnen de zeilen weer gezet worden en varen we aan de wind over een zeer knobbelige zee naar het noord-westen.

Om 9h smorgen hebben we contact met 3 andere boten die vlak bij ons in de buurt liggen. We besluiten gezamenlijk om de koers meer naar het westen te verleggen en achter het hoge druk gebied wat er aan komt te gaan varen. Zo vermijden we een paar dagen aan-de-wind hakken. Nadeel van deze beslissing is dat we in totaal 1 dag langer onderweg zijn. Maar ja, wat is één dag op een mensenleven.... De rust is in ieder geval weer terug gekeerd en we varen met een lekker gangetjes naar het noord-westen.

Message send bij SSB radio.
Posted 21-5-2013  19:48 (utc)
Pos 27°53.33'N 056°52.34'W
Sog 5.1
Cog 343T

====================================== Dag 9

Er is nu weinig wind, maar onze positie ten opzichte van het hoge druk gebied dat er aan komt is goed. Het lijkt erop dat we nog 1 dag/nacht met weinig wind krijgen en dat we dan voorlopig met een ruime wind van 15 kn naar de Azoren kunnen varen. Helemaal prima dus! We genieten nog even van de rust die weinig wind met zich mee brengt en dobberen rustig aan verder richting het noorden.

Verder eigenlijk weinig nieuws hier. Enige is dat walvissen blijkbaar ook niet van Faithless of DJ Tiesto houden, want na een flinke disco aan boord vandaag, waren er geen walvissen te bespeuren. Jammer...

Wat statistieken. De temperatuur gaat iedere dag meer omlaag. Vannacht hebben we buiten 18,5 graden gemeten (brrrrrrr) en de zeewatertemperatuurmeter (leuk scrabbel woord) geeft nog maar 26 graden aan. We hebben vanaf St. Maarten 835 mijl gevaren. Er zijn nog verse appeltjes, wortels, uien, bleekselderij, aardappels, sinaasappels, tomaten en passievruchten. Met nog ongeveer 2 weken te gaan lijkt de kans op scheurbuik dus minimaal.

Alle zeilen staan er nu op en we varen rond de 4 knopen de goede kant op.

Message send bij SSB radio.
Posted 22-5-2013  17:59 (utc)
Pos 29°27.30'N 057°47.81'W
Sog 3.6
Cog 338T

====================================== Dag 10

Zo, dag 10 alweer... Wat gaat de tijd toch snel, in tegenstelling tot de boot. We varen nu al 9 dagen met weinig wind. Afgelopen etmaal iets minder dan 80 mijl gevaren, we worden er soms wel een beetje moedeloos van. Volgens de weerberichten krijgen we nog 2 rustige dagen en trekt daarna de wind aan en gaat meer van achteren komen. 10 tot 20 knopen voorlopig en daarna zelfs meer dan 20 knopen. Dat wordt afstanden maken, maar nu is het toch nog even afzien.

Hoewel, rustig weer zorgt er ook voor dat de boot lekker rustig ligt. Makkelijk eten maken, makkelijk naar de wc, makkelijk boekje lezen, dat zal straks weer even lastig worden.

Weinig wind

We houden de moed erin en gaat vrolijk verder met dag 11 !

Message send bij SSB radio.
Posted 24-5-2013  1:22 (utc)
Pos 31°25.83'N 057°47.35'W
Sog 5.3
Cog 001T

====================================== Dag 11

Als je van de Caribe naar de Azoren te zeilt, zit je ongeveer 3 weken op zee. En 3 weken geen contact met de buitenwereld is best een lange tijd. Onder andere voor dat doel hebben we een ssb aan boord. Een ssb wordt ook wel kortegolf- of hf zender genoemd. Terwijl je met een marifoon een bereik hebt van ongeveer 25 mijl, heb je met een ssb een bereik van een paar duizend mijl! Dat is een pittig stukje verder dus.

En dat is leuk, want tijdens een oversteek ontstaan er vanzelf zogenaamde radio netjes. Wij zijn nu ook onderdeel van zo'n netje. Om 21h utc tijd, zetten we onze ssb aan op 8101 khz en kunnen dan met 15 a 20 andere schepen die ook naar de Azoren varen, informatie uitwisselen over bijvoorbeeld het weer, golfhoogte of eventuele schades. Maar ook felicitatie bij verjaardagen worden niet vergeten. Zo'n ssb netje wordt eigenlijk een soort nieuwe sociale omgeving met gelijk gestemden, mensen die in dezelfde situatie verkeren als jij zelf. Erg leuk dus!

Naast het babbelen met andere schepen, kun je aan een ssb zender ook een modem en een pc koppelen en zo is het mogelijk grip-files (weerberichten)op te halen, mailtjes naar het thuisfront te sturen of zelf de website bij te werken. Via de ssb wordt ook dit bericht op onze website geplaatst. Ook erg leuk dus!

Met een ssb zender heb je te maken met zogenaamde propagatie of te wel de gesteldheid van de luchtlagen. Bij een slechte propagatie is er bijna geen verbinding te maken (overdag) terwijl je met een goede propagatie (snachts) een super goede verbinding hebt.

Een alternatief voor een ssb installatie is een satelliet telefoon. Ook hiermee kun je prima weerberichten ophalen en mailtjes naar thuis sturen. En je kunt natuurlijk, midden op de oceaan, even naar huis bellen. Wat je wel mist is het sociale gebeuren met andere boten. En zo blijft het een moeilijke keuze... Bij ons staat de ssb in ieder geval hoog in onze top-10 van dingen die we volgende keer zeker weer mee zouden nemen.

En dan zeiltechnisch. Gisteren net na zonsondergang (en net na ons ssb-netje) ging ineens de wind aan. Tussen de 10 en de 15 kn wind uit de goede hoek. De boot begon lekker te lopen en zo hebben we een prima dag afstand van 115 mijl achter de rug. Nu is de wind weer even iets minder, maar we verwachten dat vanavond weer hetzelfde gaat gebeuren. Langzaam aan beginnen we met de bocht richting de Azoren en de voorspellingen laten voor de komende 2 weken prima wind zien. Volgens een planningsprogramma wat we voor routering gebruiken komen we over 12 dagen en 6 uur op Faial aan. Maar resultaten in het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst.....

Message send bij SSB radio.
Posted 24-5-2013  18:31 (utc)
Pos 32°47.12'N 057°12.40'W
Sog 4.1
Cog 011T

====================================== Dag 12

Wind! Eindelijk! Vannacht hebben we nog 2 uur op de motor gevaren, maar in de loop van de morgen is er eindelijk wind gekomen! De hele dag lopen we zo tussen de 4 en de 6 knopen richting het noord oosten. Heerlijk!

Inmiddels is het alweer avond geworden en zakt de wind iets in, maar volgens de voorspellingen is dat tijdelijk en na middernacht krijgen we meer en meer en meer wind. We gaan het zien!

De oceaan lijkt wel een kwik-bad

Prachtige kleuren tijdens zons-ondergang

Hemelsbreed nog 1328 mijl te gaan tot Faial!

Message send bij SSB radio.
Posted 26-5-2013  0:21 (utc)
Pos 34°34.32'N 055°46.40'W
Cog 068T

====================================== Dag 13

Gripfiles. Een mooie naam voor het weerbericht. Ze geven voor een opgevraagd stuk gebied de windrichting, windkracht, luchtdruk, golfhoogten, temperatuur en regen aan. En dat in stappen van 3 uur, dus nu, over 3 uur, over 6 uur enz enz tot wel 16 dagen vooruit. Zo kun je dus eigenlijk per 3 uur zien met wat voor weer je te maken krijgt. Eigenlijk vergelijkbaar met www.windguru.com, maar dan over een gebied en niet per spot. Maar wat hebben we er eigenlijk aan?

De afgelopen 13 dagen hebben we meestal één en soms twee keer per dag grips binnen gehaald. Daarop baseren we voor de komende dagen de koers en we proberen er dan rekening mee te houden dat we gebieden met windstilte mijden. Maar erg goed gelukt is dat de eerste helft van onze tocht niet. We hebben veel rustig weer gehad, terwijl de grips dan toch beloven dat er een goede zeilwind is. Je kunt je dus afvragen of die grips wel zo betrouwbaar zijn....   ....niet dus.

We gebruiken de grips nu als leidraad en gaan er vanuit dat ze elke dag weer een beetje een ander plaatje laten zien. Dat middelen we dan weer en zo bepalen we onze koers. Globaal moeten we nu oost varen, dus alles tussen noord-oost en zuid-oost is eigenlijk goed.

We hebben erg veel zin om weer voet aan wal te zetten. Het leven hier gaat lekker z'n gangetje, maar een wandelingetje is zeer welkom! Het afgelopen etmaal hebben we 120 mijl gevaren. Het zeewater wordt steeds kouder en dus ook het water uit de kraan is weer lekker koel.  Hemelsbreed nog 1250 mijl te gaan. We keep on going!

Message send bij SSB radio.
Posted 26-5-2013  16:28 (utc)
Pos 35°22.93'N 054°14.55'W
Sog 5.6
Cog 068T

====================================== Dag 14

We hebben een mooie wind, schuin van achteren, tussen de 18 en 21 knopen. De boot loopt steeds 8,5 knopen over de grond en nog de goede kan op ook. We hebben 1 knoop stroom mee. De zon schijnt, het is mooi helder weer en ik zit met een kop koffie buiten. Heerlijk. De afgelopen 24 uur hebben we 176 mijl gevaren. Netjes, al zeg ik het zelf. Naast de boot zwemt een school dolfijnen met ons mee, waarschijnlijk jaloers op de heerlijke tonijn die we net voor hun neus uit het water viste. Wat is oceaan zeilen toch relaxed....

Een gigantische school dolfijnen rondom de boot

Dan roept Berenice me wakker. Haar wacht zit erop, die van mij gaat nu beginnen. We hebben 3 reven in het grootzeil, de stagfok en een deel van de kluiver erop staan. Het heeft geregend. De banken buiten zijn nat. Deels door de regen, deels door het zout op de banken wat vocht aantrekt. Aan de wind ploeteren we voort richting de Azoren. Bootsnelheid 5 knopen. Nog geen stroom-mee te bekennen. Wat ging het in mijn droom toch een stuk makkelijker....

De nachten zijn erg donker zonder maan

Maar, we mogen ook niet echt klagen. We gaan nog steeds de goede kant op en stormen hebben we nog niet gezien. De berichten voor de komende week zien er redelijk uit en het ziet er naar uit dat we na 2 dagen een paar dagen aan de wind moeten gaan varen. Op dit moment varen we zo'n 6 a 6,5 knopen richting noord-oost. Iets noordelijker dus dan rechtstreeks naar de Azoren, maar dat heeft te maken met nu een goede positie kiezen voor het weer over 2 a 3 dagen.

Tijd om een bak koffie te zetten, me plekje onder de buiskap op te zoeken en dromen van die heerlijke tonijn die we straks uit het water gaan vissen.

Message send bij SSB radio.
Posted 27-5-2013  15:28 (utc)
Pos 36°08.62'N 051°58.21'W
Sog 6.4
Cog 059T

====================================== Dag 15

In en op de boot is het nooit stil. Alles maakt geluid en alles heeft ook zijn eigen geluid. Om wat voorbeelden te noemen:

* Kleng-kleng is de neerhouder die in zijn bus op de mast heen en weer schuift
* Kraak-kraak is de kluiverschoot die door de rek wat kraakt in zijn leioog
* Rikketikketikketikke is het voorlijk van het grootzeil wat tegen de mast resoneert
* Bruisen is een teken de de boot snelheid loopt, de golven bruisen dan tegen de romp
* Piep-piep doet het blok van de grootschoot als er weinig druk in het grootzeil staat
* Kloeink-kloeink is de half lege water/diesel tank. De vloeistof klotst heen en weer en maakt een kloeink-geluid
* Tik-tik-tik doet de houder van het branddeken in de kombuis. De houder zit niet heel strak vast geschroefd en heeft wat bewegingsruimte
* Zzzzzzoemmm zzzzzoem zoem doet de stuurautomaat
* en pieeeeep-pieeeep is overduidelijk de dieptemeter die aangeeft dat er wat weinig water onder de kiel staat.

Gisternacht hoorde we een heen nieuw geluid. Zoeeemmm-zooeeem-KRRRRRRRRRRR-PIEP-PIEP-PIEP-PIEP-PIEP. De stuurautomaat is vastgelopen en er zit totaal geen beweging meer in het roer. Met de hand sturen lukt eerst ook niet, maar even later komt er weer beweging in.

We besluiten dat het een zeer zeldzaam foutje is, leggen de boot weer op koers en zetten de automaat weer aan. Maar kort daarna gebeurt hetzelfde. Dat is goed balen. Lig je midden op de Atlantic, zo halverwege Bermuda en de Azoren, zonder roer. In zeer korte tijd vallen een groot aantal niet al te fraaie woorden. Dit is serieus niet goed!

Het lijkt erop dat de tandwiel overbrenging van het stuurwiel naar de verticale stuurstang in de stuurstand (volg je nog?) kapot is. Aangezien we nog steeds stuurloos zijn, besluiten we snel de aandrijving van het stuurwiel op het kwadrant los te halen. Zo kunnen we met de automaat (die rechtstreeks op het kwadrant zit) weer sturen en kunnen we later kijken wat er met het stuurwiel aan de hand is. Een klein uurtje later is de klus geklaard en kunnen we weer de goede kant op. Maar nu wel zonder handbesturing!

Smorgens om 5h kom ik weer uit bed. Niet dat ik geslapen heb, maar in het donker kun je toch niks, dus dan maar beter op bed liggen. Met ondersteuning van de Waltzing Mathilda, die technische documentatie over deze stuurstand aan boord heeft, haal ik alles uit elkaar. De tandwiel overbrenging is inderdaad beschadigd maar gelukkig niet onherstelbaar. Door wat opvul ringen te verwijderen zit het geheel wat dichter op elkaar en nadat ik alles weer gemonteerd heb, kan er weer gestuurd worden. Joeppie!!

Nu varen we alweer 6 uur zonder problemen. Heeeel langzaam krijgen we weer vertrouwen in het stuur systeem, maar de komende tijd letten we, waarschijnlijk meer dan anders, naar alle geluidjes aan boord.....

Message send bij SSB radio.
Posted 27-5-2013  21:50 (utc)
Pos 36°28.40'N 051°19.23'W
Sog 5.5
Cog 059T

====================================== Dag 16

Weinig te melden vandaag. De gang zit er lekker in, hoewel we toevallig net nu even liggen te dobberen. Vanavond hebben we als het goed is weer noorden wind en kunnen we de rest van de week halve wind richting Azoren zeilen. Afgelopen etmaal 136 mijl op het log erbij, nog 842 tot Horta te gaan!

Message send bij SSB radio.
Posted 29-5-2013  17:59 (utc)
Pos 37°24.39'N 046°21.87'W
Sog 4.4
Cog 101T

====================================== Dag 17

We hebben een heerlijk nachtje achter de rug. Rond middernacht zakte de wind volledig in dus hebben we de zeilen eraf gehaald en zijn lekker gaan slapen. Geen wachtsysteem, geen voortgang, maar super relaxed! Wel hadden we de radar op het alarm staan, dus als er een boot in de buurt komt, gaat er vanzelf een alarm af. Heerlijk dus.

Een probleem blijft toch wel de besturing. Gisteren zijn we weer de hele dag bezig geweest met het uit elkaar halen van het stuur systeem. En gelukkig met resultaat! De haakse overbrenging onder de stuur stand is onherstelbaar versleten. Deze overbrenging zorg ervoor dat de stuurstang die verticaal uit de stuur stand komt, horizontaal onder de kuip vloer door naar het achterschip kan gaan. De lagering in deze overbrenging is helemaal verroest en het asje is al bijna een millimeter ingelopen. Blijkbaar speelde dit al een tijdje...

De overbrenging uit elkaar gehaald

Ingelopen stuk as is hier goed te zien.

Nu zit het hele gebeuren weer in elkaar en werkt het, maar een en ander moet wel vervangen worden. En liefst op zo kort mogelijke termijn! Gelukkig hebben we inmiddels een heel wal-team in Nederland wat aan ons probleem werkt. Zoals het er nu naar uitziet kan er volgende week een nieuw onderdeel geleverd worden. Dit kan dan door onze nieuwe bemanning (speciaal voor de reis naar NL) meegenomen worden naar de Azoren. Een geluk bij een ongeluk dus!

Afgelopen etmaal slechts 60 mijl gevaren (maar heerlijk geslapen). Vanavond en morgen verwachten we nog een motor-etmaal en daarna zouden we halve wind naar de Azoren kunnen stuiven. Daar verwachten we over 6 dagen aan te komen!! Nog 792 mijl te gaan!

Message send bij SSB radio.
Posted 30-5-2013  15:27 (utc)
Pos 37°21.39'N 045°17.60'W
Sog 3.8
Cog 105T

====================================== Dag 18

De wind die er nu staat, zou er volgens de gripfiles niet zijn. Sterker nog, vandaag zou een windstille dag worden, maar al vanaf vanmorgen vroeg stuiven we vooruit! Halve wind van zo'n 15 knopen en een bootsnelheid van 5 a 6 kn. Blijkt dat je de voorspellingen nog steeds niet kan vertrouwen.

Rond middernacht afgelopen nacht hebben we de motor uit gezet. De herrie volkomen zat, maar geen wind te bekennen. We hebben het grootzeil met een paar reven gehesen tegen het rollen en zijn lekker gaan slapen. Dat is de tweede keer al dat we zo een nacht doorkomen en het is best luxe om meer dan 3 uur achter elkaar te kunnen slapen. Een nadeel heeft het ook, de dag afstand van afgelopen etmaal is slechts 60 mijl terwijl we minstens het dubbele zouden moeten doen.

Er is ook nog goed nieuws te melden! Het kapotte onderdeel van de stuurinrichting is besteld en wordt binnen een week geleverd. Goed werk van ons walteam in Nederland! Daar zijn we weer onwijs blij mee!

Nog 715 mijl te gaan, als het goed is een dag of 5 a 6 !!! De laatste loodjes zijn nu echt begonnen....

Message send bij SSB radio.
Posted 31-5-2013  18:01 (utc)
Pos 37°33.75'N 043°41.61'W
Cog 078T

====================================== Dag 19

DixBay vaart lekker. De wind is iets aan getrokken en waait nu 10 a 15 knopen uit het zuid-westen. De bootsnelheid ligt tussen de 5 en 6 knopen. Vanavond gaat de wind iets verder ruimen én nog wat aantrekken. Ons routing-programma zegt dat we de 6e aankomen op Horta. Dit wordt een mooi dagje!

Message send bij SSB radio.
Posted 1-6-2013  13:45 (utc)
Pos 37°41.21'N 041°41.61'W
Cog 075T

====================================== Dag 20

BEET!! De vislijn hangt al dagen (eigenlijk de hele reis al) achter de boot. Elke ochtend vieren we hem uit en elke avond halen we hem binnen. Terwijl andere boten de ene vis na de andere binnenhalen, lukt het ons maar niet om wat te vangen. Tot nu toe, want de vislijn staat nu snaar strak!

Ik doe snel handschoenen aan en begin de 70 meter lijn binnen te halen. Dat valt niet mee, want de bootsnelheid is op dat moment ruim boven de 7 knopen. Met nog een meter of 3 te gaan zie ik hem dan eindelijk, onze vis. "Oohhh, het is maar een kleintje" roep ik nog naar Berenice, maar als ik hem aan dek heb moet ik mijn mening toch bijstellen. Een yellowfin tonijn van 57 centimeter en ruim 10 kilo.

Dan de volgende stap, het arme beestje moet dood. Op advies van Chris van de Jan van Gent, spuiten we wat medicinale alcohol in de kieuwen en meteen wordt het dier mak. Maar is nog niet dood. Ik roep over de marifoon naar de Waltzing Mathilda hoe je zo'n dier dood krijgt. Met een "een flinke klap op z'n kop" als antwoord kruip ik terug naar het achterdek en geef ons visje een enorme tik op z'n kop. De bloedspetters zitten op mijn shirt, maar nu ligt ie wel stil. Hopelijk is ie nu wel dood. We moeten er beide aan wennen. Het is zo'n prachtig beestje en wij maken dat dood. Dit moeten we even psychisch verwerken.

57 cm schoon aan de haak

Schoonmaken

is een smerig klusje

Als Berenice het dier heeft schoon gemaakt kunnen we genieten van onze eerste stukken verse tonijn sushi. En ik moet zeggen, heerlijk!!

Het afgelopen etmaal hebben we 130 mijl afgelegd. Met nog 486 mijl tot Horta te gaan is het aftellen nu echt begonnen. We hopen over 3 of maximaal 4 dagen op de Azoren aan te komen!

Message send bij SSB radio.
Posted 2-6-2013  13:20 (utc)
Pos 38°06.96'N 038°58.94'W
Sog 5.4
Cog 080T

====================================== Dag 21

We zien uit naar de haven maar ons geduld wordt nog even op de proef gesteld. De afgelopen nacht hebben we een mooie 140 mijl gevaren. Vandaag lijkt ook een prima dag te worden, maar woensdag en donderdag gaat de wind inzakken en dat zijn nou nét de dagen die we nog nodig hebben op naar Horta te zeilen. Vooral donderdag wordt een windstille dag. Maar ja, sinds wanneer kunnen we de voorspellingen vertrouwen. Nog 308 mijl te gaan!! Horta, here we come!!!!

Message send bij SSB radio.
Posted 3-6-2013  19:58 (utc)
Pos 38°15.11'N 035°10.35'W
Cog 085T

====================================== Dag 22

Wat een bizar etmaal. Na een heerlijke zeil-nacht met dito snelheden liggen we vanaf 7h smorgens stil. Een paar mijl verderop ligt de Waltzing Mathilda, ook stil. We overleggen via de marifoon wat te doen en we besluiten gezamenlijk de motor aan te zetten. Wind komt er de komende 24 uur niet en met de haven in zicht (nog 227 mijl) willen we niet stil blijven liggen.

Dan roept onze buurman dat de motor het niet doet. Om een beetje in de buurt te blijven stoppen wij ook de motor en op beide boten begint een soort klus-dag. Daar de motor, hier de afsluiters van de wc, die nog vervangen moesten worden. De boten dobberen rustig rond over de gigantische deining die we op een meter of 5 schatten.

Om 15h smiddags zijn we uit geklust en komt er zowaar een klein beetje wind. We trekken de zeilen bij en met 3 a 4 knopen sjokken we verder richting Horta. Het afgelopen etmaal hebben we 110 mijl gedaan, nog 226 te gaan.

Message send bij SSB radio.
Posted 4-6-2013  17:37 (utc)
Pos 38°09.09'N 033°24.80'W
Sog 3.7
Cog 083T

====================================== Dag 23

Land is bijna in zicht en hiermee voor mij dus ook het einde van een lange reis...

De laatste weken, de oversteek van Sint Maarten naar de Azoren over de Noord Atlantische oceaan. Wat een immense grote watervlakte. Vanuit het vliegtuig naar Sint Maarten realiseerde ik mij al dat dit echt een grote oversteek is. Door het raampje kon je heel mooi de horizon zien en alleen maar blauw, blauw en nog eens blauw. Eén keer zag ik een piep klein stipje wat ook een bootje moet zijn geweest op weg naar de Azoren of Bermuda. Een piep klein stipje dat is toch echt wat we zijn...

Onder de boot meer dan vijf kilometer water en om en rond ons miljoenen sterren. Overdag zie je dat niet maar ondertussen zijn we omringd met licht. Wanneer je op de oceaan bent en het is mooi weer heb je tijd om lekker te mijmeren over van alles en nog wat. Zoals de mijmering dat we denken en ons gedragen als kleine eilandjes op de wereld. Maar ondertussen kan het niet anders zijn dan dat we onderdeel zijn van een veel groter geheel. De prachtige uitspraak één met het al en al in het één.

We zien veel zeeleven. Veel meer dan op de reis naar Suriname. De golfstroom is een soort snelweg die gebruikt wordt door meer dan alleen maar bootjes. Ik moet meteen denken aan de scene in de film Nemo met de schildpadjes... We hebben zeeschildpadden, walvissen, dolfijnen en veel Portugese oorlogsschepen gezien, haha zoek maar een op wat dat zijn. Oja, en ook veel zeevogels die sierlijk net boven de golven zweven.

De zee zelf laat vele gezichten zien. Helemaal glad als een spiegel. Bij zonsondergang weet je niet wat voor een prachtige kleureffecten je ziet. De zee leek wel te veranderen in een enorm kwikbad met daar boven roze, paarse, blauwe, orange luchten. Maar ook een drukke zee met golven van verschillende kanten die puntig tegen elkaar op botsen. Momenteel hebben we een vrij gladde zee met een hele grote deining. We worden om de zoveel seconden vijf tot zeven meter opgetild om vervolgens weer rustig te worden neergelaten. Heuvels van water rollen er onder ons door, het moet ergens slecht weer zijn.

Momenteel zijn we aan het motoren richting Horta, de Azoren. De wind laat ons op het laatst in de steek. Boven de Azoren licht een hoge druk gebied. En in de kern is het windstil. Jemig, wat hebben we veel te maken gehad met het zogenaamde "Hoog" dat nog niet op zijn plaats ligt. Lage druk gebieden met op de kaart veel dichtbij elkaar staande streepjes die (te) veel wind met zich meebrengen. En dan de verwachtingen die dus voortkomen uit al deze abracadabra informatie. Ja, weersverwachtingen maar ook van die menselijke... Iedere keer als je dacht een beetje zekerheid te hebben over de komende dagen was het plaatje plotseling weer helemaal anders. Hierbij leer je wat verwachtingen met je doen. Ze stellen je bijna altijd teleur. Of beter gezegd met verwachtingen stel je jezelf vaak teleur. Het is handiger te denken: goede morgen wereld, wat heb je vandaag voor me in petto. Veel relaxtere instelling kan ik je zeggen.

Bijna de hele reis varen we dicht in de buurt van de Waltzing Mathilda en dat is gezellig. De kids van de Waltzing kunnen ons veel leren over het zeeleven. Zoals wist je dat een potvis wel 3000 meter diep duikt! Waarom zo diep? Nou, op die diepte zitten kwallen en die vinden ze lekker. Zo, weer wat geleerd. We delen de omstandigheden met elkaar zoals geen wind, opeens heel veel wind of technische problemen. We maken plannetjes over de te volgen koers en kletsen er af en toe lekker op los. Bedankt voor de fijne tijd samen Waltzing Mathilda.

Inmiddels drie weken onderweg, nog één dag te gaan. Normaal is dit de duur van een zomervakantie. En dan alleen maar zee... Nee, veel, veel meer dan dat.

Message send bij SSB radio.
Posted 5-6-2013  18:09 (utc)
Pos 38°21.27'N 030°48.54'W
Sog 4.8
Cog 084T

====================================== Dag 24

WE ZIJN ER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Iedereen bedankt voor alle reacties op de site of tijdens onze tocht! We vonden het steeds heel leuk om berichten van de wal te krijgen.

De aanloop van Horta!!

We did it!!!!!!

Aankomstborrel op de Mathiba

Message send bij SSB radio.
Posted 6-6-2013  12:50 (utc)
Pos 38°29.86'N 028°40.35'W
Sog 6.0
Cog 075T

====================================== Statestieken

Afstand St. Maarten - Azoren hemelsbreed: 2180 mijl (grootcirkel)