vrijdag 31 augustus 2012

Vigo

We liggen inmiddels alweer een weekje in Ria de Vigo. Dit is de laatste Spaanse Ria, daarna begint Portugal. Onder zeilers is Vigo een bekende plaats; in 2005-2006 startte hier de Volvo Ocean Race Round The World. Voor ons dus ook leuk om hier te zijn. We zijn nu de dvd die we van de Volvo Race hebben aan het bekijken om te zien of we bekende stukjes van de Ria zien… (en wat gaan die boten hard zeg!!)

DixBay staat nu op de wal. We hebben besloten de problemen (het trillen) van de schroefas nu grondig op aan te pakken. Voor donderdag de 23e hebben we een afspraak met de boatlift om het water uit te gaan. Helaas, kraan stuk. Vrijdag de 24e lukt ook niet, dus zijn we zaterdag en zondag bij een prachtig strandje gaan liggen. Het blijkt een naakt strandje te zijn haha. Maandag is de kraan weer gerepareerd en om 9h ‘s morgens staan de heren van de haven al naast de boot om te vragen of wij er klaar voor zijn. Nou, dat zijn wij, want we willen zo snel mogelijk weer door!!

Wanneer we op de wal staan, komt de monteur langs. Hij ziet de schroef, voelt er wat aan, beweegt de as en weet wat er mankeert. Het schroefaslager is versleten (dat wisten we al) en de bladen van onze MaxProp hebben veel te veel speling. Ze gaan kijken of dit te repareren is. Verschillende siĆ«sta’s later krijgen we prijzen van de reparaties, inclusief de tijd dat een en ander gaat duren. Reparatie van de schroef kost tussen de 3 en 4 duizend euro en duurt waarschijnlijk een maand….

De hoogste tijd om zelf eens op onderzoek uit te gaan. We bellen (in het havenkantoor) met Nederlandse schroeven leveranciers en gelukkig hebben zij consequent het zelfde verhaal. Een MaxProp gaat een jaar of 7 a 10 mee, dan is hij onreparabel versleten. Ze adviseren een nieuwe Gori-propellor te kopen. Dit is een schroef die in klapt tijdens het zeilen maar veel langer mee gaat. Hij moet alleen wel uit Denemarken komen, dus het kan even duren… En ondertussen staan wij “geduldig” op de wal te wachten.

Dan is er nog de uitdaging die heet “schroefaslager”. Om deze te vervangen moet eigenlijk de schroefas eruit, maar dat kan alleen als de motor eruit gaat en daar zitten we eigenlijk niet op te wachten. We gaan proberen een soort poelie-trekker-systeem te maken om het lager uit de scheg te persen. Het nieuwe lager kan daarna gewoon over de as op zijn plek geschoven worden. Daarna kan de inmiddels geleverde schroef gemonteerd worden en hopelijk kunnen we zaterdag 1 september aan het eind van de dag weer varen!!

We willen dan langs de Portugese kust naar Lissabon. Van daaruit kunnen we dan 2 kanten op; naar Marokko of naar Madeira. Welke het wordt gaan we de komende week beslissen. Eerst maar eens zorgen dat we weer kunnen varen!!

Deze foto maakte de bemanning van de "Wilde Vaart"
van ons op de Golf van Biskaje met harde wind (dus
weinig zeil)

Geen idee meer waar dit was, maar wel mooi...

Weer zo'n ankerplek met mooi weer en een prachtig strandje!

Blijkt het een naakt strand te zijn

en Finn doet meteen mee

Op het strand maar niet zoveel fotos gemaakt

Lekker aan de knutsel

en afwassen

Onderweg naar de boatlift, die stuk blijkt te zijn.

Uiteindelijk toch op de wal

Gedemonteerde MaxProp met versleten tandwielen

De nieuwe Gori schroef is gearriveerd

Dooie visch in de vis winkel

Broodje eten in de stad

Vergane glorie

"Tour-de-Vigo"

Brunch

Spaanse delicatesse: Almejas

Spaanse straatjes

nog meer

Spaanse speeltuin

Ook maar even de opbouw aan het kaal maken
en schuren. Knapt wel op!

Sfeer = oke. Volgende x wel de spiegel eens schoonmaken

maandag 20 augustus 2012

Zeilen in de ria's

De Spaanse regio, waar we inmiddels al weer bijna drie weken vertoeven, heet Galicië. De hoofdstad van Galicië is Santiago de Compostella, een wel bekend bedevaartsoord.

Aan de westkant van Galicië bevinden zich de Ria's waar we ons nu bevinden. De Rias Bajas. Het zijn een soort inhammen in het land waar rivieren in zee uitkomen. De natuur is hier prachtig. Terwijl ik dit stukje schrijf liggen we voor anker en om mij heen kijkend zie ik allemaal begroeide groene bergen/heuvels. We liggen in een baai met een klein haventje en een strand. Het is zo'n 24 graden overdag en er heerst hier best wisselvallig weer. Het is zomaar een dagje bewolkt met buien. Ook zijn we een keer overvallen door zeer snel opkomende mist. Maar dat is prima hoor na een aantal dagen zon.

In de ria is een verval (eb / vloed) van zo'n 2,5 meter. Het ene moment is het standje drie meter breed en dan zomaar weer tien meter. Er zijn overal baaitjes met strandjes en er zwemmen hier dolfijnen! We hebben deze blije beestjes al een aantal keertjes tijdens het varen langs de boot gehad.

Het zeilen in de Ria's geeft me het gevoel dat ik echt weer aan het zeilen ben. Dat klinkt misschien raar. We zijn steeds aan het "reizen zeilen" en hier ben je lekker aan het zeilen van de ene kant van de Ria naar de andere en weer terug. Lekker "hoog" varen zodat je het volgende plaatsje net in één keer kunt halen en alles met zo min mogelijk gebruik te maken van de motor haha… ofwel lekker spelenvaren, net zoals vroeger op de Westeinderplassen. Het is hier wel slalommen om de Viviro's, de vissersboten en hun boeitjes. Viviro's zijn een soort drijvende rechthoekige pontons waaraan allemaal draden naar de bodem hangen. Aan deze draden groeien mosselen en deze worden dan om de zoveel tijd binnen gehaald. Soms wel jammer hoor al die dingen in het water, aan de andere kant is de visserij hier van groot belang. Vergelijk het maar met koeien bij ons…

Het is echt een prachtig watersportgebied. Zeilen, waterskien, vissen, surfen, zwemmen etc. ik zelf heb me eigenlijk nog nooit verdiept in dit gebied. Wanneer we in de dorpjes zijn komen we ook niet echt veel toeristen tegen. Het is de streek waar de Spanjaarden zelf lekker op vakantie gaan. Waarschijnlijk ook in verband met het goede klimaat. Op de strandjes zijn wij zegmaar de buitenbeentjes.

We gaan vandaag onderweg naar de laatste Ria. In deze Ria bevindt zich de grotere plaats Vigo. Hier willen we met de boot op de kant om hopelijk het laatste motor probleem de wereld uit te werken.

-----
Message send bij SSB radio.
Posted 20-8-2012 8:34 (utc)
Pos 42°38.20'N 008°53.96'W
Sog 0.1
Cog 055T