10 dagen geleden zijn we van Boulogne (FR) naar Eastbourne (UK) gevaren. Halverwege het verkeersscheidingsstelsel hield de wind ermee op, dus de motor aan. Deze trilde meer dan gebruikelijk, dus eens gekeken hoe dat kwam. Toen begon het drama. Door het trillen van de schroefas(waarschijnlijk door een stuk wier), is de schroefas-afdichting (de seal) weer gaan lekken. Zolang de schoef draait, komt er nu water in de boot. Niet veel, maar genoeg om vervelend te zijn…
In Eastbourne hebben we een monteur erbij laten komen en na lang beraad besloten een ander type seal te gaan installeren. Deze nieuw seal kan beter tegen trillingen van de as en het is niet erg dat de as beschadigingen heeft. De nieuwe seal moet alleen even besteld worden en heeft een levertijd van 2 weken. Inmiddels zijn we door gevaren naar Brighton. Het bedrijf waar de seal besteld is, heeft ook hier een vestiging en kan het ding ook monteren.
Daarnaast hebben we besloten dat het voor Finn geen lol is om 14 dagen op de boot te zitten in dezelfde haven in afwachting van een onderdeel. Daarom hebben we afgelopen zaterdag twee Easyjet-tickets geboekt naar Nederland. Op dit moment zijn Finn en Berenice dus in NL en kan Finn lekker ouderwets weer met zijn vriendjes spelen. Idris blijft op de boot en blijft het seal-lever-bedrijf achter de broek aan zitten.
Enige druk zit er wel op, want na het komende weekeind gaat de kraan waarmee de boot het water uit moet, uit dienst voor groot onderhoud… Waarschijnlijk moet de boot dan terug naar Eastbourne waar ook een geschikte kraan is. Maar eerst maar eens zorgen dat alle onderdelen geleverd worden…
Zodra de nieuwe seal geplaatst is, vliegen Berenice en Oom Rob (die zicht trouwens nog even moet voorstellen op de Crew-pagina) in en varen we in één keer naar La Coruna. Daar komt Finn weer aanboord en vervolgen we onze reis langs de Portugese kust.
Grote plannen dus. We zien wel weer wat ervan terecht komt….
De oude Vetus-seal |
En dit moet het worden |
10 opmerkingen:
Hallo Idris,
Slecht nieuws! Wij liggen in Veere in afwachting van beter weer. Morgen naar Middelburg of Vlissingen en dan hopelijk vrijdag en yaterdag naar Engeland. Houd ons op de hoogte waar je bent, komen we nog even samen met je moed indrinken :)
C U Later.
the Mero crew
Hé Idris (en natuurlijk Berenice en Finn),
Wat een tegenslag allemaal, toen er geen updates kwamen en de boot maar bleef liggen begonnen wij ons al af te vragen of alles wel goed was..... Heel veel sterkte met wachten en we duimen dat het allemaal daarna eindelijk wat soepeler gaat verlopen!
groet Linda, Eddy & Luna
Hee lieve neef!
Wat een tegenslag, maar je zegt het goed, plannen zijn er om aangepast te worden. En erg goed om te horen dat Finn en Berenice nu even in NL zijn - toch ook leuk. Jij veel succes daar en veel liefs, Suzanne
Hey Id!
Tijd om een naam voor de stuurautomaat the bedenken terwijl je wacht. Hoop dat het onderdeel snel aankomt.
Greetz,
Celine
Hoi luitjes,
Geluk bij een ongeluk. Finn en Mats (voor de onbekenden: schoolvriendje van Finn) hebben vandaag heerlijk samen gespeeld. Er is urenlang gewerkt aan een uitgebreide treinbaan. Komende week blijft Finn een nachtje logeren. De mannen kijken er naar uit.
Groetjes uit Enkhuizen,
Kim en Alex
Joeppie Joeppie!!! Levering van het onderdeel is bevestigd op aanstaande maandag!!!!! Voor woensdag een afspraak met de kraan gemaakt. Morgen vertrek ik uit Brighton naar Eustbourne. Woensdagavond dus met een beetje mazzel weer varen yeehehhhhh
@ Mero
Ik lig dus tot woensdag in Eastbourne. Borrel staat altijd klaar!!
@ Celine
Gefeliciteerd met je verjaardag! Naam voor de autopilot is zoals je weet natuurlijk JLP. Naam voor de windvane pilot moeten we idd nog bedenken. Heb je ideeen??
Hoi Idris, Thanks voor je berichtje. Succes met de reparaties. Tot snel hier in zuid Europa. Het is hier gewoon Carribisch. Gr. Pieter
Behouden vaart, goede reis!
Hoi Idris
Voor dat laatste steunlager hoef je geen gekke dingen te doen hoor!
als het goed is zitten er aan de zijkant één of twee imbusboutjes, die borgen het steunlager
als die los zijn kan hij er worden uitgetikt.
daarvoor gebruik je een pijp die net over je schroefas past.
dan slijp je een stuk uit de pijp (lengte) en zo groot dat je hem voor het lager over de as kan drukken dan kan je hem met de hamer er uit tikken
Deze gereedschappen bestaan ook origineel met een verdikte slagstuk op het eind, deze zijn vermoeddelijk gewoon bij een werf aanwezig!
ik heb dit gereedschap de vorige keer aangeschaft voor het zelfde werk.En dus nu standaard aan boord
evt. een vlammetje er bij en ben je met een uurtje klaar
Gr Ron
Ga zo door met de goede diensten!
http://loodgieteruitwassenaar.nl/
Een reactie posten